fb-logo

Παιδι και μαχητές

Ο Αντώνης Λεωνίδας προπονητής των Μαχητών μας μυεί στα μυστικά των πολεμικών τεχνών

Aπό ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να ξεκινήσει πολεμικές τέχνες;
Η ηλικία που μπορεί να ξεκινήσει ένα παιδί την ενασχόλησή του με τις πολεμικές τέχνες είναι σχετικό. Κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξετάζεται ξεχωριστά και να κρίνεται, από τον προπονητή, ο οποίος μετά το δεύτερο με τρίτο μάθημα μπορεί να καταλάβει αν είναι σε θέση να ξεκινήσει να προπονείται. Μια ενδεικτική ηλικία είναι η ηλικία των 4 χρόνων. Αρκετά νήπια αυτής τις ηλικίας έχουν αναπτύξει, ανάλογα βέβαια το οικογενειακό τους περιβάλλον, ικανοποιητικό βαθμό αντίληψης και πειθαρχίας ώστε να κρίνονται ικανά να ξεκινήσουν μια πολεμική τέχνη. Βασικό ζητούμενο είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων (ισορροπία, αντίληψη του χώρου και της απόστασης, συγχρονισμός κινήσεων κ.α.), η «άθληση» με την ευρύτερη έννοια προετοιμασίας μέσα από το παιχνίδι και ενδιαφέρουσες για το παιδί δραστηριότητες.

DSC 0037

Tι είναι αυτό που κάνει ένα παιδί να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα και να συνεχίσει στον πρωταθλητισμό (ταλέντο, σκληρή προπόνηση)
Σίγουρα και το ταλέντο αλλά και η πειθαρχημένη σκληρή προπόνηση είναι 2 συστατικά εξ ίσου βασικά για την επιτυχημένη πορεία ενός αθλητή. Όταν υπάρχουν και τα δύο αυτά συστατικά τότε πρόκειται για μια ιδανική περίπτωση αθλητή, ο οποίος με την σωστή καθοδήγηση ενός καλού προπονητή, μπορεί να φτάσει σε υψηλό επίπεδο. Παρατηρούνται κατά καιρούς περιπτώσεις μεγάλων ταλέντων που δεν είχαν ανάλογη πορεία, λόγω μικρού ενδιαφέροντος για το άθλημα.

Αλλά και περιπτώσεις αθλητών με έλλειψη ταλέντου, που παρ όλα αυτά προσπαθούν μέσα από την σκληρή προπόνηση να βελτιωθούν και καταφέρνουν να έχουν αρκετά καλή πορεία. Η έννοια της ευγενούς άμιλλας και του υγιούς ανταγωνισμού καθώς η επιμονή και η υπομονή του κάθε ατόμου, αλλά και η κλίση, είναι σαφώς οι παράγοντες της διάκρισης. Το ψυχολογικό επίπεδο είναι ένας εξίσου σημαντικός παράγοντας για την αγωνιστική εξέλιξη ενός αθλητή και σ αυτόν τον τομέα, καλείται

ο προπονητής να ανορθώνει διαρκώς την ψυχολογία του, με κατάλληλο τρόπο.   Ο πρωταθλητισμός δεν είναι για όλους και είναι φορτίο που λίγοι μπορούν να αντέξουν, γιατί απαιτεί χρόνο και θυσίες. Καλό είναι να μην πιέζονται οι αθλητές για διακρίσεις, αλλά να ενισχύεται με διακριτικότητα ο ενθουσιασμός τους (από τον προπονητή) για νίκες. Άλλωστε οι πρωταθλητές ξεχωρίζουν εκτός από την έφεσή τους σε κάποιο άθλημα και από την στάση τους προς όλους τους τομείς της ζωής τους.
 
Τι προσφέρει σε ένα παιδί η ενασχόλησή του με αυτό το άθλημα;
Τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει ένα παιδί με την ενασχόλησή του με αυτό το άθλημα είναι πολλά και χωρίζονται σε σωματικά και πνευματικά. Διαφοροποιούνται ,κατά ένα μικρό ποσοστό , ανάλογα με την ηλικία του ατόμου αφού οι ανάγκες που έχει ένα νήπιο 4 έως 6 χρόνων είναι διαφορετικές από ένα πιο μεγάλο από 6 έως 10 χρόνων. DSC 0114Για παράδειγμα σε ένα τμήμα από 4-6 χρόνων θα πρέπει να υπάρχει αρκετός χρόνος ,κατά την διάρκεια της προπόνησης, για παιχνίδι. Μελετημένο παιχνίδι που να βελτιώνει την αντίληψη, τον σωματικό έλεγχο, την ισορροπία, τα αντανακλαστικά, την ταχύτητα και πολλά άλλα. Θα έλεγε κανείς ότι η μελετημένη αυτή  άσκηση αποτελεί κοινό τόπο για όλα τα αθλήματα, που μπορεί στο μέλλον να ασχοληθεί ένα άτομο, είτε λέγεται ποδόσφαιρο μπάσκετ βόλεϊ κλπ. Γενικότερα το παιχνίδι είναι μια διαδικασία που βοηθά στην ομαλή ανάπτυξη του παιδιού. Τόσο στην πνευματική όσο και στην κινητική-σωματική του υπόσταση. Η προσπάθεια που καταβάλλεται με το παιχνίδι έχει ως στόχο την ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ του παιδιού και την σωματική του διάπλαση. Τα  περίπλοκα ζώα μαθαίνουν να παίζουν, και συγκεκριμένα οι πίθηκοι που είναι και τα πιο κοντινά μας διατηρούν όπως και εμείς την ικανότητα και την επιθυμία να παίζουν ακόμα και όταν έχουν ωριμάσει. Το παιχνίδι είναι για το παιδί όπως η εργασία για τον ενήλικα. Βοηθά στην εξέλιξη και την ανάπτυξή του.
Η τόνωση της αυτοπεποίθησης είναι ένα βασικό ψυχολογικό όφελος που αποκομίζει ο αθλούμενος. Όσον αφορά τα πνευματικά οφέλη πηγάζουν από τις παρακάτω βασικές αρχές,  που καλούνται να υιοθετήσουν και να σέβονται όσοι ασχοληθούν με μια πολεμική τέχνη και συγκεκριμένα με το KYOKUSHIN BUDOKAI.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ KYOKUSHIN BUDOKAI
DSC 0138ΕΥΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ σε γονείς, δασκάλους, πατρίδα και περιβάλλον.
ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ (ταπεινότητα, μετριοφροσύνη, δικαιοσύνη)
ΕΠΙΜΟΝΗ (μαχητικότητα , μέχρι τελικής πτώσεως)
ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΣ (θυμός, οργή, ακραίων συναισθημάτων  ο όρος δυνατότερος είναι περισσότερο αυτός που νικάει τον εαυτό του παρά κάποιον άλλον)
ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟ ΠΝΕΥΜΑ (ειλικρίνεια, ταπεινότητα και αντιμετώπιση του αντιπάλου, χωρίς φόβο και δισταγμό, ανεξαρτήτως πόσο δυνατός είναι)
    
ΣΩΜΑΤΙΚΑ ΟΦΕΛΗ
-Καλή φυσική κατάσταση και υγεία
-Δύναμη και αντοχή στην κούραση και στον πόνο
-Ταχύτητα και γρήγορα αντανακλαστικά
-Ευλυγισία
-Βελτίωση της σωματικής διάπλασης.

Για κάποιον που δεν είναι γνώστης μπορεί να πει ότι το KYOKUSHIN BUDOKAI, είναι λίγο βίαιο. Ισχύει κάτι τέτοιο;
Η βία είναι γενικά κάτι που πηγάζει από μέσα μας και οι λόγοι για τους οποίους τους εξωτερικεύουμε μπορεί να είναι πολλοί (κυρίως ψυχολογικοί). Δεν σχετίζεται η άσκηση βίας με την γνώση μιας πολεμικής τέχνης, ούτε ευνοείται από αυτήν. Αντίθετα η φύση της προπόνησης βοηθάει το άτομο ελεγχόμενα, να κάνει εκτόνωση και  αποσυμφόρηση εσωτερικών εντάσεων (θυμός, οργή, άγχος, λύπη κλπ), που μπορεί να έχει, ώστε να γίνει πιο ήρεμο και να είναι σε θέση να διαχειρίζεται με ψυχραιμία «δύσκολες καταστάσεις» (τσακωμούς, έντονες διαφωνίες, καταστάσεις πανικού κλπ.)
Η βία είναι ένα αποτέλεσμα, μια αντίδραση και μια έκφραση.  Οι μαχητικές τέχνες προσπαθούν να δαμάσουν τη βία, πολλές φορές με την ίδια τη βία και να την μετασχηματίσουν σε αυτοπεποίθηση, δημιουργικότητα κτλ. Ο ασκούμενος με την πάροδο του χρόνου παλεύει να υπερνικήσει τους φόβους του και να αποκτήσει έναν δυναμισμό, χωρίς να πρέπει να τον αποδείξει σε κάποιον και ειδικά στον εαυτό του. Όσο κι αν φαίνεται ότι εναρμονίζονται οι μαχητικές τέχνες  με τη βία ουσιαστικά τις αποστρέφονται. Κι αυτό συμβαίνει αφού όταν κάποιος έχει δεχτεί χτυπήματα στη διάρκεια μιας προπόνησης , βιώνει τον ψυχοσωματικό πόνο και γίνεται πιο δύσκολο να τον προκαλέσει, ο ίδιος σε άλλα άτομα (σε νηπιακές ηλικίες δεν υπάρχει καμία επαφή σώμα με σώμα, ενώ σε μεγαλύτερες ηλικίες λαμβάνονται κατάλληλα μέτρα προστασίας).

Πώς διδάσκονται τα παιδιά να μην κάνουν πράξη αυτά που μαθαίνουν στο μάθημα στο σπίτι τους με αντίπαλο τα αδέλφια τους ή τους φίλους τους;DSC 0186
Oι παραπάνω αρχές στις οποίες στηρίζεται το άθλημα – μαχητική τέχνη αφομοιώνονται από τους μαθητές (ασκούμενους) με θεωρητική εκπαίδευση μέσω του προφορικού λόγου και σε περίπτωση παράβασης κάποιας αρχής ο ασκούμενος υποβάλλεται σε κάποια παραδειγματική τιμωρία. Ο δάσκαλος είναι αυτός ο οποίος κρίνει το μέγεθος της «παράβασης» και καθορίζει την τιμωρία, η οποία μπορεί να είναι  σε αρχικό στάδιο μια απλή λεκτική επίπληξη-προειδοποίηση-προσωπική συζήτηση και σε πιο ακραίες περιπτώσεις ,μη συμμόρφωσης, ακόμα και αφαίρεση της ζώνης η οποία αποτελεί έναν δείκτη παλαιότητας, σεβασμού και επιπέδου του ασκούμενου. Βέβαια σε νηπιακές ηλικίες η άμεση επικοινωνία με τον κηδεμόνα είναι επιτακτική ώστε να αντιμετωπίζονται από κοινού, καταστάσεις βίαιης συμπεριφοράς σε φιλικά και συγγενικά πρόσωπα.

Είναι άθλημα που απευθύνεται σε αγόρια και κορίτσια το ίδιο;
DSC 0214Το KYOKUSHIN BUDOKAI είναι άθλημα με το οποίο μπορεί να ασχοληθεί ένα παιδί ανεξαρτήτως φύλου και σωματικής διάπλασης. Αφού βελτιώνει σε κάθε περίπτωση τόσο σε αγόρια όσο και σε κορίτσια:
την σωματική διάπλαση
την αντίληψη του χώρου και της απόστασης
τον συγχρονισμό κινήσεων
την αυτοπεποίθηση
την μαχητικότητα και τον δυναμισμό

Πόσες φορές την εβδομάδα προπόνηση απαιτείται και πόσο διαρκεί;
Τρεις φορές την εβδομάδα είναι το ελάχιστο, έτσι ώστε να έχουν μια καλή περιοδική εκπαίδευση (η διάρκεια της προπόνησης είναι 1 ώρα) . Σε περίπτωση βέβαια που πρόκειται για παιδιά που στοχεύουν σε μια καλή αθλητική πορεία, με πολλές νίκες, τότε θα πρέπει οι προπονήσεις, των συγκεκριμένων παιδιών, να είναι πιο εντατικές και εξειδικευμένες. Οι προπονήσεις παρόλα αυτά δε πρέπει να είναι επίπονες και εξαναγκαστικές αλλά να γίνονται με όρεξη και ενθουσιασμό (το οποίο εμπνέεται από τον προπονητή) , ώστε να προάγεται η συνέπεια μέσω της επιβράβευσης (μέσω ζωνών κτλ).